NIEUWS

Onderhoud aan 't Rijkenbargse bos

In de maanden februari/maart 2024 vindt een dunning plaats in 't Rijkenbargse bos. Dit periodiek noodzakelijke onderhoud is onderdeel van de beheers-maatregelen zoals opgenomen in het in 2023 vernieuwde bosbeheersplan voor de landgoederen De Mezerij en Erve Kostverloren. Het bos wordt gedund om het vitaal en gezond te houden en voor de veiligheid van de bezoekers zodat we in de toekomst kunnen blijven genieten van het bos. Op de open plekken zullen weer zaailingen opgroeien tot nieuwe bomen.

Infobord bomen- en vogelwandelingen onthuld - wandelpaden geopend

Sinds enige tijd zijn er door samenwerking met de afdeling Noord-Midden Achterhoek van het Instituut Voor Natuurrecreatie (IVN) en Achterhoek Toerisme door Sichting Van Well-Nijhof twee wandelroutes aangelegd. Met de onthulling van een informatiebord aan het Wildpad in Ruurlo, tegenover de ingang van Camping Tamaring, zijn op 22 juni 2023 de twee wandelroutes officieel in gerbuik genomen. De twee wandelingen, welke vanaf Camping Tamaring van start gaan en gemarkeerd zijn, zijn samen met het IVN samengesteld. De Bomenwandeling in 't Rijkenbargse bos en de Mezerij heeft een lengte van 2,5 kilometer en de Vogelwandeling over en rond het Landgoed Erve Kostverloren heeft een lengte van 4,5 kilometer. Op de pagina wandelingen vindt u meer over deze wandelingen.

Uitbreiding bezit Stichting

In oktober 2022 heeft de Stichting uit de nalatenschap van de heer en mevrouw Van Well-Nijhof, de oprichters van de Stichting, het Landgoed Erve Kostverloren in eigendom verkregen. Het landgoed is groot 24 hectare en omvat zowel cultuur- als bosgrond. Het totale bezit van de Stichting is nu 50,2 hectare, verdeeld over Landgoed De Mezerij en Landgoed Erve Kostverloren. De verdeling over de landgoederen is opgenomen op de pagina "Landgoed" (oppervlaktes volgens rangschikking Natuurschoonwet)